MBAA Home

Dehumidification in Brewing: Controlling Moisture with Liquid Desiccants

MBAA TQ vol. 44, no. 1, 2007, pp. 19-22  |  VIEW ARTICLE

Brian M. Demers. Niagara Blower Company, Buffalo, NY.

Abstract
Moisture and temperature control inside breweries is essential for a variety of reasons, including product integrity, asset protection, and safety. To prevent condensation and mold from forming on floors, tanks, and ancillary equipment, cellar conditions must remain dry enough so that the dew point is lower than the surface temperature of the equipment. Since the 1930s, liquid-desiccant dehumidification has been proven as a reliable and cost-effective solution to humidity problems in fermenting, filtering, aging, storage cellars, and yeast rooms.

Keywords: air handler, concentrator, conditioner, dehumidification, liquid desiccants, �no-frost� 

S�ntesis
El control de humedad y temperatura en cervecer�as es esencial por varias razones, incluyendo la integridad del producto, la protecci�n de los activos cerveceros y la seguridad. Para evitar la condensaci�n y la formaci�n de moho en pisos, tanques y equipos auxiliares, el aire de las cavas se ha de mantener lo suficientemente seco para que el punto de roc�o sea m�s bajo que la temperatura de la superficie del equipo. La deshumidificaci�n con desecantes l�quidos ha demostrado ser, desde la d�cada de 1930, una soluci�n confiable y econ�mica para los problemas de humedad en las cavas de fermentaci�n, maduraci�n, filtraci�n y almacenaje, as� como en la sala de levadura.

Palabras claves: acondicionador, concentrador, desecantes l�quidos, deshumedecedor, �libre de escarcha,� manejador de aire

HOME | CONTACT | JOIN/RENEW | ADVERTISE | STORE

© Copyright Master Brewers Association of Americas