MBAA Home

Concept of a Foam Analysis System Using Machine Vision Technologies

MBAA TQ vol. 40, no. 2, 2003, pp. 108-110  |  VIEW ARTICLE

K. Jorge (1,2), A. Nothaft (1), and L. C. Trugo (2). 1. BrewTech Servi�os Ltda., Rio de Janeiro, Brazil. 2. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.

Abstract
In the brewing industry, the quality of the foam created in a glass is not only most important to the clients� perception, but it is also an indication of the quality of the beer. Even with the importance of foam appearance, to this date, measurement of foam characteristics in the brewing laboratory is still done with a fairly low level of information regarding foam quality. We are presenting a model that, using state-of-the-art machine vision technologies, proposes a new optic to the challenging field of foam analysis through the observation of foam evolution at the bubble level. The model uses the information obtained by measuring foam collapse over time, mean bubble size over time, foam density over time, final liquid level, and foam lacing to generate a matrix that enables a comprehensive evaluation of beer foam quality.

 

S�ntesis
En la industria cervecera, la calidad de la espuma formada en la copa no s�lo es una caracter�stica que influye fuertemente en la percepci�n del cliente, sino que tambi�n es un indicador de la calidad de la cerveza servida. A pesar de la importancia de la apariencia de la espuma, la medici�n de esta caracter�stica en el laboratorio cervecero provee poca informaci�n en cuanto a la calidad de la espuma. Presentamos un modelo, usando tecnolog�a mec�nica/visual de punta, que ofrece una nueva �ptica al reto del an�lisis de la espuma, mediante la observaci�n de la evoluci�n de la espuma al nivel de la burbuja. El modelo utiliza informaci�n derivada de la medici�n, a lo largo del tiempo, del colapso de la espuma, el tama�o promedio y la densidad de la espuma, adem�s de la cantidad de l�quido final y la espuma adherida al vidrio, para generar una matriz que permite evaluar la calidad de la espuma de cerveza de manera comprehensiva.

HOME | CONTACT | JOIN/RENEW | ADVERTISE | STORE

© Copyright Master Brewers Association of Americas